Vad företag egentligen tjänar på bloggsponsring

Då och då i bloggvärlden dyker det upp en våg av inlägg och hur bloggare ska veta sitt värde, hur bloggare utnyttjas av företag och hur mycket ett sponsrat inlägg är värt för företagen. Inläggen blir oftast hyllade av andra bloggare som hoppas på att någon ska starta en fackförening för att få upp bloggarnas ersättning för sponsrade inlägg.

Så hur värdefullt är då egentligen bloggsponsringen för företag och hur trovärdiga är bloggarna? Vill läsarna verkligen köpa något bara för att en bloggare skriver om något de har fått gratis?

När jag först startade Kidkit sponsrade jag en del bloggare. Jag hade ingen PR-byrå till hjälp och då är det svårt att övertyga någon av de stora bloggarna att “nappa”. De är vana att få så mycket mer i gengäld än vad ett litet företag som mitt kan erbjuda. Så jag sponsrade mest små och medelstora bloggar. Den största hade enligt Bloggportalen kring 15000 läsare per vecka (vilket i verkligheten troligen betyder ungefär hälften eftersom Bloggportalens sätt att mäta besökare gör att bloggar ser större ut än de är) och den minsta hade bara några hundra läsare per vecka.

Jag kan avslöja att sponsringen av de större bloggarna gav betydligt sämre resultat i form av trafik till butiken. I förhållande till bloggens läsarantal var det oftast mindre än 1% av läsarna som klickade på länken och deras “engagemang” (dvs hur många sidor de tittade på och hur länge de stannade i butiken) var oftast uruselt. Hos mindre bloggare som bara hade några hundra eller 1-2 tusen läsare per vecka kunde det vara så mycket som 10% av läsarna som klickade på länken och engagemanget var något större.

Många bloggare som har mycket sponsring och som är missnöjda med vad de får i gengäld brukar argumentera att länkarna har ett värde i sig för företaget genom att de får vad som inom sökordsoptimering kallas inlänkar som hjälper företaget att klättra i googles sökresultat. Man måste dock ha väldigt många inlänkar innan sådant ger resultat så det kanske stämmer för stora företag som har en marknadsföringsbudget på hundratusentals kronor och har råd att sponsra flera hundra bloggare. Men för små företag gör länken i sig varken till eller från så den är värdelös om bloggsponsringen inte ger trafik till butiken där åtminstone några besökare handlar.

Jag slutade ganska fort med att sponsra bloggare. Dels för att det gav så uselt resultat men också för att jag blev oerhört trött på alla tiggeri-emails. Varje gång jag sponsrade en blogg fick jag en ny våg av emails från bloggare som ville bli sponsrade.

För mig var den marknadsföring som fungerade allra bäst betalda annonser på Facebook och Google. Det gav mycket trafik och 10-20 gånger så många köpande kunder per annons. Personligen tror jag att det beror på att när folk klickar på en annons så är de medvetna om att det är reklam. När det gäller bloggsponsring fick i alla fall jag intrycket av att läsare inte klickar på länkar om de vet eller tror att bloggaren är sponsrad. Speciellt inte hos bloggare som har mycket sponsrade inlägg.

Varje klick på Facebook och Google är dock ganska dyrt och om man har en liten marknadsföringsbudget är det knappt värt att ha kvar en butik där all vinst går till att betala för ny marknadsföring istället för att åtminstone betala för en utlandsresa. För inom internetshopping så finns man inte om man inte syns.

Elaine Eksvärd skrev för några månader sedan ett inlägg som fick en del uppmärksamhet i bloggvärlden som hette Bloggflickor blir Businesskvinnor – tänk på det käre annonsör. I det inlägget uppskattade hon att 5% av hennes läsare skulle handla av företaget som hon läxade upp och att det skulle tjäna 250000 kr från att “annonsera” på hennes blogg. Jag har ingen aning om Elaines läsare är extremt köpsugna, för jag har inte sponsrat henne.

Jag kan dock berätta hur köpsugna läsare de bloggare jag sponsrade hade. Jag kollade hur många besök till butiken jag kunde direkt härleda till de sponsrade bloggarna under en tolvmånadersperiod. 12 bloggare gav tillsammans 886 besök. Hur många köpande kunder kunde jag då härleda till dessa sponsrade besök?

Trumvirvel…….

En kund. På alla 12 bloggarna. Bloggsponsring är alltså väldigt dyrt i förhållande till de inkomster det genererar. Så om någon små-företagare googlat sig hit för att ta reda på om det är värt det att sponsra bloggare så är mitt tips att lägga pengarna på “vanlig” annonsering på Facebook, Google eller andra relevanta websidor för er målgrupp.

3 thoughts on “Vad företag egentligen tjänar på bloggsponsring”

  1. Det var ett väldigt spännande inlägg. Jag misstänkte att det är så men man vill ju tro att företag kommer betala för att man gör reklam på sin egen blogg (nu har jag “investerat” i egen domän och skriver för att jag tycker om det, inte för att ha en annons-blogg) år dem men ja, rik blir man inte på det och man ska välja noga vem man vill marknadsföra 🙂

  2. Jag tänker lite att detta nog beror lite på vilket företag man har och målgruppen. Sedan också såklart vad man erbjuder, ex kan man ju helt klart härleda fler köp om en bloggare får någonting och därutefter får en rabattkod eller liknande. Jag tror ju helt klart på det so ett marknadsföringssyfte i sig, kanske inte för att få mer köp just för tillfället men kanske genom att fler vet om att man finns. Eller att samarbeta mer noga med några få bloggare och utvecklas tillsammans med dem!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *