Flygplanshaveri

Ni vet sådana där små bilar, hästar, båtar, flygplan som brukar finnas i varuhus och andra offentliga platser. Man sätter ett barn i dem och stoppar i en slant. Då skakar, hoppar eller snurrar “fordonet” och barnet blir jättelyckligt.

Bilden lånad av scandimatic.se och flygplanet på bilden är inte identiskt med flygplanet i texten.

Tänk er en förälder som går på stan med ett barn som har fått något i ögat. Föräldern har undersökt och bedömt läget, och konstaterat att föremålet i ögat är ett dammkorn. Barnet gråter dock ändå, när man har kommit igång är det ju lika bra att köra på ett tag.

Föräldern är i desperat behov av en toalett och kommer på att en matvarubutik tillhörande en rikstäckande kedja borde ha både toaletter och ett mekaniskt mini-fordon. Det olyckliga sällskapet anländer till butiken och hittar ett flygplan med en groda i passagerarsätet. Tårarna avtar.

Barnet och föräldern sluter en överenskommelse om att de först ska gå på toaletten och sen ska de åka flygplan. Sedlar växlas till mynt. Spänningen och förväntningarna stiger. Toalettbesöket avklaras under exalterad konversation om flygplanet och flygturen.

Under glädje och jubel klättrar sedan barnet in i cockpit och gör sig klar för take off. Slanten pillas in och startknappen lokaliseras och aktiveras. Sen händer ingenting. Besättningen hamrar på startknappen med ökat våld men inget hjälper. Katapultknappen för att få tillbaka pengen för att prova igen fungerar inte.

Om man då jobbar på sagda matvarubutik, då kanske man tycker att “flygplanet måste vara trasigt, vad konstigt det fungerade igår och här får ni tillbaka tian” är en bra sammanfattning och ett korrekt hanterande av situationen.

Som förälder tycker man att butiken i fråga inte har en tillräckligt bra handlingsplan för krissituationen. Det här är ju ett flygplanshaveri. Svarta lådan borde lokaliseras. Reparatör borde tillkallas med högsta prioritet. Den chockade passageraren och dess anhöriga borde åtminstone kompenseras med en gratis matkasse, eller i alla fall en glass.

Stödet för de drabbade är inte tillräckligt när föräldern får bära iväg på ett sprattlade barn som gråter dubbelt så mycket som när de kom. Hur ska föräldern kunna återuppbygga förtroendet hos barnet efter detta brutna löfte?

Detta är inte en fiktiv historia. Verkliga barn och föräldrar led på riktigt vid händelsens inträffande.

One thought on “Flygplanshaveri”

Leave a Reply to Gunnar Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *