Min framgångsrika butik

Om man inte vet eller bryr sig om hur Google-ranking funkar eller inte vet eller bryr sig om hur betydelsefullt det är för en webbutik så kommer detta att vara ett ganska ointressant inlägg.

Men jag kan ändå inte låta bli att berätta att i skrivande stund är Kidkit nr 29 på googles lista för sökordet ‘barnkläder’. Ordet barnkläder är THE word för barnklädesbutiker. Det görs 165000 sökningar på det ordet varje månad. Ni kan ju tänka er själva vad det skulle betyda att ligga på förstasidan tillsamman med Polarn & Pyret, Ellos och Babyshop.se. Sidan två och tre är också ok. Efter sidan tre är det aldrig någon som tittar, ligger du efter sidan tre får du i princip ingen trafik alls på sökordet i fråga.

Kolla själva. Googla ‘barnkläder’ och gå till sidan tre och klicka på Kidkit. Google ändras snabbt dock så om ni inte snabbar er kanske butiken ligger på plats 83 eller plats 2 och då hittar ni ju inte längre den på sidan tre.  Men gör bara det om ni är schysta människor som tycker att det är kul att hjälpa till  för om ni vänder i dörren och bara tittar på en sida tror Google att ni är missnöjda med ert besök. Även om ni inte har barn och inte har tänkt handla så får ni klicka runt på minst 10 sidor, annars kan ni lika gärna låta bli. Om ni inte har en konkurrerande butik eller vill vara taskiga i största allmänhet förstås. Om ni tillhör den kategorin går ni förstås in och vänder.

Varje vecka får jag dubbelt så många email och telefonsamtal från sökordsoptimerare som från bloggare som vill ha gratis kläder. Jag brukar avspisa sökordsoptimerarna lika fort som andra telefonförsäljare men förra veckan lät jag faktiskt en kille prata på för han gjorde en förhållandevis bra insats med införsäljningen. Telefonförsäljning är ju också en konst så jag tycker att man ska uppmuntra talanger genom att lyssna även om man inte har tänkt köpa.

Så när han garanterade mig en plats på förstasidan i 90 dagar på sökordet ‘barnkläder’ för 8000 kr så bad jag honom att återkomma med en skriftlig kvot på det så skulle jag överväga. Tre timmar senare ringde han och beklagade att det hade blivit lite fel och just ordet ‘barnkläder’ kostar 90000 kr för 90 dagar.

Det visste jag redan och kände mig glad att jag bidragit till killens utbildning. Han kommer att gå långt tror jag. Ingen ironi alltså (för en gångs skull), det är fan inte lätt att hålla mig på tråden så killen har framtiden för sig.

Med tanke på att sökordsoptimerare vill ha 90 papp för att “garantera” en förstasidan i tre månader (inom tre månader och om de misslyckas så “förlängs tiden”….) så känner jag mig ganska nöjd med plats 29 helt på EGEN HAND. För jag kunde absolut ingenting om sånt när jag startade butiken.

Av detta kan vi antingen dra slutsatsen att jag är ett sökordsgeni och är en fantastisk affärskvinna som har en butik som är dömd att lyckas. Eller så är sökordsoptimerings-tjänsterna massively overpriced.

Men det är ju marknaden som bestämmer priserna så jag måste förmodligen vara precis lika bra som jag själv tror att jag är.

2 thoughts on “Min framgångsrika butik”

  1. Sökoptimeringstjänst? Jag hade inte ens någon som helst aning att det fanns något som hette så. Bra jobbat, kompis!

  2. Nu har jag kikat in, gillar verkligen er hemsida! Den blå klänningen med vita prickar från Tutto Piccolo är LJUVLIG!! Hoppas ni hamnar längre fram på sidorna snart också!

Leave a Reply to Suzanne Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *